Hvordan koger man ris

Koge Ris – Sådan Koger Man Ris

Hvordan koger man ris? At koge ris er faktisk meget simpelt. Ikke desto mindre, har jeg selv op til flere gange spurgt mig selv – hvordan var det nu lige man gjorde, eller istedet brugt kogeposer (af ringere kvalitet). Det er dog billigere og faktisk ret nemt at koge løse ris istedet. Derfor har jeg samlet nogle gode tips og tricks til hvordan du nemmest koger ris, uden at brænde dem på!

Det eneste du skal bruge er en kasserolle eller gryde med låg.

Hvordan koger man ris

Ingredienser

  • Ris
  • Vand
  • Eventuelt lidt salt

Forberedelse: skyl risene i en si under rindende vand.

Fordeling af ris og vand

En god tommelfingeregel er 1½ dele vand til 1 del ris.

Eksempel til 1 person: 1½ dl vand til 1 dl ris.

Herefter ganger man bare op:

  • 2 personer: 3 dl vand og 2 dl ris
  • 4 personer: 6 dl vand og 4 dl ris

1 deciliter ris, plejer at være nok til at dække 1 portion/person. Er man sulten eller kræver retten meget ris, vil jeg anbefale at man laver lidt mere.

Et andet godt råd, er at vandet skal dække risene så der er  så længe risene dækker bunden af gryden.

Vi har samlet to fremgangsmåder, “den sikre” og “den hurtige”. Med den hurtige måde risikere du at nogle ristyper brænder på. Vi vil derfor anbefale at du bruger den sikre måde.

Sådan koger du ris – Den sikre måde (alle ristyper)

Hæld vand i en kasserolle eller gryde og skru højt op for varmen. Når vandet koger hælder man risene i, sætter låget på og skruer ned på en af de laveste temperature. Lad risene simre i ca. 11 minutter og tag derefter kasserollen eller gryden af blusset. Lad risene stå i yderligere 11 minutter uden varme. Det er vigtigt at man ikke tager låget af undervejs, for at undgå at risene brænder sig fast.

Risene er nu klar til severing.

Samlet tilberedningstid: ca. 22 minutter.

Sådan koger du ris – Den hurtige måde

Hæld vand i en kasserolle eller gryde og skru højt op for varmen. Når vandet koger hælder man risene i, sætter låg på og skruer ned på en af de laveste temperature. Lad risene simre i 15 minutter hvorefter de er færdige. Det er vigtigt at man ikke tager låget af undervejs, for at undgå at risene brænder fast.

Risene er nu klar til severing.

Samlet tilberedningstid: 15 minutter.

Brune ris og vilde ris

Hvis du gerne vil koge brune ris, skal de have lidt længere tid. Dette skyldes at brune og vilde ris, har en ekstra skal som forlænger kogetiden.

For at koge brune ris, skal du følge ovenstående fremgangsmåde, men istedet for 11 minutter skal de have 15 minutter. Dvs. du lader risene simre i 15 minutter og lader dem herefter stå med låg uden varme i 15 minutter hvorefter de er klar til severing.

Samlet tilberedningstid: 30 minutter.

Arsen i ris

Arsen er et giftigt element, der er naturligt til stede i vores miljø. Det er opdelt i to grupper, organisk og uorganisk arsen, hvor uorganisk arsen er mere giftig. Arsen findes typisk i de fleste mad- og drikkevare, men i meget små mængder der er uskadelige for os. Ris opsamler dog relative mere arsen end de fleste andre afgrøder. Det samme gælder for ris-baserede produkter såsom rismælk.

Reducering af arsen i ris

Du kan selv være med til at reducere mængden af arsen i dine ris, vi har her samlet en liste med tips som er videnskabeligt dokumenteret.

  • Brug rigeligt vand ved tilberedning.
  • Vask risene inden madlavning. Denne metode kan fjerne 10-28% af arsenet.
  • Brune ris indeholder højere mængder arsen end hvide ris. Hvis du spiser store mængder ris, kan den hvide sort derfor være et bedre valg.
  • Vælg aromatisk ris, såsom basmati eller jasmin.
  • Vælg ris fra Himalaya-regionen, herunder Nordindien, Nord Pakistan og Nepal.
  • Hvis det er muligt så undgå ris der dyrkes i tørsæsonen. Anvendelsen af arsen-forurenet vand er mere almindeligt i den tid.

Kilde: http://www.healthline.com/nutrition/arsenic-in-rice